En ny väg framåt!

Hej vänner och kära läsare!.

Har under en längre tid jagat jobb och uppdrag utan framgång!. Känner nu att jag behöver hitta en ny väg framåt istället för att stå kvar på ruta 1 och stampa.

Själv har jag mycket att tillföra vad gäller kunskap, kompetens och övriga livserfarenheter.

Det enda jag önskar mig i dagsläget är att någon arbetsgivare skall ta emot min utsträckta hand, så vi kan börja skapa förtroende för varandra. För, jag anser mig ha förlorat alldeles för mycket vad gäller arbetsinkomst och arbetslivserfarenhet på den “negativa/fientliga” attityd som finns mot mig.

Om/när ni träffar mig så kommer ni att se att jag är en riktigt trevlig och kunnig medarbetare, helt enkelt den bästa medarbetare ni kan önska er.

Mitt fokus just nu är juridik, närmare bestämt offentlig rätt. Jag har aktivt och ansvarsfullt byggt vidare på min kompetens för att stärka min egen anställningsbarhet.

Jag kan väldigt mycket om förvaltningsrätt, offentlig rätt, och folkrätt. Tex frågor om relationen mellan stat och individ , och myndigheterna kontra den enskilda individen. Jag kan också mycket om det här med fri och rättigheter som finns reglerade i Europakonventionen och i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna.

Vad gäller mina övriga studier så har jag min examen inom statsvetenskap, och där handlar mycket om demokrati, stat , förvaltning, internationalisering, och globalisering. Detta är ju en rätt så teoretisk utbildning som inte har särskilt starka kopplingar till arbetsmarknaden.

Innan jag påbörjade mina studier i statsvetenskap så har jag bedrivit utlandsstudier vid Universitet i Helsingfors. På den svenskspråkiga enheten Svenska Social och Kommunalhögskolan så studerade jag på förvaltningsprogrammet. Där lärde jag mig mycket om hur Finlands offentliga förvaltning fungerar. I utbildningen ingick mitt huvudämne offentlig ekonomi med statskunskap, men även mina huvudämnen offentlig rätt/juridik och bokföring/redovisning. Detta innebär att jag har mycket goda kunskaper om den offentliga rätten i Finland, men även hur man hantera bokföring/redovisning (revision) enligt de dåvarande regelverket i Finland. I denna utbildning ingick obligatorisk praktik, vilket jag genomförde på Kommunförbundet Skåne under sommaren 1997. Under min praktikperiod så jobbade jag bland annat med att ta fram en enkät för att undersöka de skånska kommunernas deltagande i EU:s strukturfondsprogram Växtkraft Mål 4. Sedan ingick även lite beräkningar som hade med skatteväxling att göra.

Dessutom har jag komplett gymnasieutbildning (Handel och administration) med tillhörande praktik. Jag genomförde min praktik på ett litet familjeföretag som bedriver bussresor. På deras kontor i Lund så jobbade jag med alla möjliga kontorsuppgifter däribland mycket telefonarbete (inkommande samtal om bokningar) men även mycket datorarbete tex skriva ut och skicka fakturor till kunder efter avslutade uppdrag. Sedan ingick mycket skickande och mottagande av fax till och från leverantörer.
Dessutom har jag praktik bakom mig från handel/butik, då jag genomförde min praktik i en butik som säljer sport och fritidsartiklar. Där var det mycket lagerarbete, men även att ställa ut, hänga upp varor i butiken och se till att dessa prismärks.

Vad gäller övrig arbetslivserfarenhet så har jag jobbat sex månader på Proffice och var då uthyrd till Skatteverket. Där jobbade jag med att registrera/verifiera skattedeklarationer och bakgrundsinformation till skattedeklarationen. Detta varade under perioden 2/5 – 17/8 (2007)
och 2/5 – 11/7 (2008). Hade också två kortare uppdrag mellan dessa uppdrag, nämligen 1 vecka ute på Kronofogdemyndigheten i Malmö där jag jobbade med att gallra ett arkiv med gamla akter, och då jobbade jag tillsammans med två andra i ett litet team. Detta arbete pågick 7/12 – 14/12 (2007). Sedan jobbade jag 14 dagar ute på Skatteverket i Helsingborg där jag jobbade i ett litet team som hade ansvar för att registrera/verifiera bakgrundsmaterial till skattedeklarationen. Detta arbete pågick 24/1 – 8/2 (2008).

Min utbildning har gett mig väldigt mycket tex erfarenhet av mångkulturella miljöer här hemma i Sverige. Detta då jag bedrivit studier både vid Södertörns Högskola och på IMER vid Malmö Högskola där jag först studerade Freds- och konfliktvetenskap då jag är väldigt intresserad av det som har med det internationella och det globala att göra. Dessutom studerade jag Omvärldsanalys och Förvaltningsrätt på IMER vid Malmö Högskola.

Så, jag kan tänka mig både jobb här hemma i Sverige, men även internationella jobb och då i första hand i Amerika eller Kanada då jag känner mig mycket hemma där. Har nämligen i min barndom bott och gått i skola i Amerika så jag känner det som mitt andra hemland och den positiva attityd som råder där är något som passar mig väldigt bra.

Jag kan beskriva mig själv som väldigt arbetsvillig och samarbetsinriktad. Jag älskar teamwork/lagarbete vilket beror på att jag i min barndom var aktiv inom svensk juniorbasket och spelade för en klubb i min dåvarande hemstad Lund.

På min fritid så läser jag mycket böcker inom mina olika ämnen då det är mycket viktigt att följa med vad som händer då saker och ting förändras i mycket snabb takt. Sedan tycker jag också om att umgås med vänner.

Jag har ett mycket stort idrottsintresse, dvs inte bara basket utan även hockey och i viss mån fotboll.

Något som är mycket viktigt för mig är ett hälsosamt liv och att vara rädd om sig själv. Så, jag är  mycket noga med vad jag äter och jag undviker krogvärlden så långt jag kan. Har aldrig varit intresserad av hårt festande och drickande. Jag föredrar ett lugnare liv, tex att vara ute i naturen eller på den svenska landsbygden. Sedan tycker jag väldigt mycket om den vackra skärgården som jag försöker besöka med jämna mellanrum då det är ett perfekt ställe för att varva ner och komma bort från stress och hets i storstaden.

Vidare så tycker jag väldigt mycket om att skriva och blogga, så jag har ibland funderat över om detta är något jag skulle kunna utveckla och så sakteliga tjäna pengar på det. För, jag har ibland haft funderingar på att skriva och rapportera om Kanada åt de svenska medierna då vi inte har några korrespondenter eller medarbetare därborta. Det behövs nämligen att det blir lite balans i utrikesrapporteringen och vi borde sluta ignorera Kanada som vi har mycket att lära av både vad gäller integration, och jobb och arbetsmarknad.

Leave a Reply

