Vi påverkas av vår livsbakgrund

Hej vänner och kära läsare!.

Nu tänker jag skriva om något annat, nämligen det här med vår livsbakgrund.

Jag har nämligen funderat på hur mycket detta påverkar vem vi är och hur vi vill leva våra liv.

Själv är jag född i Lund, men uppvuxen i den pyttelilla byn Stångby utanför Lund. Denna lilla by ligger i princip ute på landet där det både finns villaområde och gårdar/jordbruk. Här känner alla varandra då vi lärt känna varandra redan som småbarn. Sedan har vi följts åt hela vägen upp till gymnasiet. Detta har gett ett lugn och en trygghet, man känner helt enkelt sig väldigt hemma här.

Så, det är inte så lätt för mig att anpassa mig till storstaden då jag aldrig bott där under sin uppväxt, så jag har lite svårt för att passa in i storstaden Stockholm då jag studerat vid Södertörns Högskola som ligger ute i Flemingsberg (Huddinge Kommun). Här därför aldrig fått några riktiga vänner där i storstaden utan alltid varit “utanför”.

När jag däremot jobbade ute på Skatteverket i Trelleborg, Lund och Helsingborg ….som ju är hemma i Skåne så kändes som att komma tillbaka till mina rötter. Dessutom hade jag turen att få en fantastiskt trevlig och social arbetskamrat i Ulrika. Hon och jag kom att fungera väldigt bra tillsammans på jobbet. Vi jobbade sedan tillsammans på ett kortare uppdrag ute på Skatteverket i Helsingborg i början av 2008. Men, något konstigt hände efter att uppdraget ute på Skatteverket tog slut i augusti 2007. Trots att de skrev ett väldigt fint intyg åt mig från arbetsgivaren. De bara slutade prata med mig precis som att jag “inte” existerade. Jag kände mig då väldigt pressad eftersom jag stod helt utanför A-kassan och andra bidragssystem eftersom jag inte nått upp till kvalifikationstiden för A-Kassan. Så, jag sökte mig vidare på egen hand. Mellan uppdraget vid Skatteverket i Helsingborg och nästa uppdrag som blev vid Skatteverket i Stockholm så var det ett helt år utan A-Kassa eller andra stöd. Då kände jag mig väldigt ensam, så studier var enda vägen ut ur “utanförskapet” och “ensamheten”.

Men, jag kämpade på och envisades med att “jag skall lyckas” med mitt jobbsökande!.

Uppdraget ute på Skatteverket i Stockholm tog slut i juli 2008, och sedan dess har det varit “tvärstopp” för mig överallt.

Men, jag ger mig “aldrig” någonsin, utan jag kämpar på för att jag har gett mig tusan på att lyckas med mitt jobbsökande.

Vad som hänt efter detta är att jag återupptagit mina studier för att bygga vidare på min kompetens, för att förhoppningsvis bli ännu mer “anställningsbar”. Dessutom brinner jag för “juridikämnet”.

Eftersom jag tillbringat mycket av min tid under somrarna ute på landsbygden, då mina föräldrar kommer ifrån landsbygden från början, så känner jag mig väldigt hemma på landsbygden. Jag är helt enkelt en väldigt “jordnära” människa. Lugnet, frisk luft och närheten till naturen betyder väldigt mycket för mig. Dessutom slipper jag att människor ser ner på mig och hackar på mig därför att jag är “ofrivilligt” arbetslös. Människor är helt enkelt mer jordnära och verklighetsförankrade här ute på landsbygden. De är inte som i storstäderna där det bara är “jag skall fram till vilket pris som helst och jag struntar i om någon annan far illa”. På landsbygden är man mer beroende av varandra och ger varandra ett handtag när det behövs.

Sedan 2006 är jag delägare i ett hus ute på landsbygden där jag tillbringar mycket av min tid. Där har jag en egen tomt och där odlar vi bland annat egen färskpotatis, morötter, lök, gräslök och en del annat tex tomater. Här kan jag sitta på min veranda och titta på grannens får som fridfullt går och betar i hagen på andra sidan grusvägen. Här hälsar och pratar grannar med varandra, vilket de inte gör i storstäderna på samma sätt. Här är man mer beroende av varandra och att det råder goda relationer. Eftersom in och andra postlådor sitter bredvid varandra alldeles utanför min tomt så hälsar grannarna på mig om/när jag sitter ute på verandan och äter frukost och läser morgontidningen. Det är alltid så trevligt när de går förbi och säger “godmorgon”.

Den här typen av gemenskap där alla känner alla, så var det också i lilla Stångby utanför Lund där jag är uppvuxen så det passar mig väldigt bra.

Så, jag månar om landsbygden och bönderna, och det är självklart för mig att köpa svenskproducerad mat, och att köpa närodlat för att gynna de lokala bönderna så de kan leva på vad de producerar på sina gårdar. Därför tycker jag väldigt mycket om initiativet “bondens butik”.

När jag bott utomlands, tex perioden i Madison (Wisconsin) där vi bodde i ett litet villaområde och jag gick i en vanlig skola, så trivdes jag alldeles utmärkt. Även när vi bodde i La Jolla (California) så var det i ett litet område med radhus och där jag gick i en helt vanlig skola tillsammans med lever från olika etniska, religiösa och nationella bakgrunder. Det var något som jag trivdes väldigt bra med. Dessutom var det lätt att komma in i gemenskapen, och inte alls så svårt som det är i Sverige. Så, tiden i Amerika minns jag med glädje , så jag lyssnar på amerikansk musikradio från California varje dag tack vare webbradion.

Även när jag studerade vid universitetet i Helsingfors så bodde vi trevligt, nämligen i lilla Esboviken. Där var det både radhus och villor, och gott om grönområden och möjligheter till promenader. Dessutom var det så lätt att knyta ny kontakter och få nya vänner, då jag studerade på ett program (Förvaltningsprogrammet). Så, det var verkligen heltidsstudier då vi hade mycket mer föreläsningar och seminarier än vad som varit fallet här hemma i Sverige. Så, där kände jag aldrig av något “utanförskap” så som jag gör här hemma i Sverige.

Så, jag trivs med att bo utomlands och det när något jag mycket gärna gör igen. Tex skulle jag kunna tänka mig att jobba i Amerika eller Kanada. Men, jag skulle även kunna tänka mig Åland (Mariehamn) eller Finland tex Åbo , Esbo, eller Helsingfors.

Min slutsats baserat på min egen livsbakgrund och erfarenhet säger mig att ja, vi påverkas i mycket stor utsträckning av vår egen bakgrund och livserfarenhet.

One Response to “Vi påverkas av vår livsbakgrund”

  1. Palle Lilja Says:

    Klart att vi påverkar av vår bakgrund och våra erfarenheter. Förhoppningsvis så lyckas vi få ut positiva saker ur det. Kan behövas lite bollplank för det så man inte fastnar i fel tankar och beteende.
    Lycka till.

Leave a Reply

