Ledarskap och ledarskapskultur

Hej vänner och kära läsare!

Idag tänkte jag ta upp något som jag gått och funderat över under en längre tid, nämligen det här med ledarskap och ledarskapskultur.

Att jag funderat över detta beror på att jag “upplever” att det är stora skillnader mellan hur ledarskapet fungerar och utövas i olika länder
och kulturer. Jag tycker mig se stora skillnader mellan tex Ishockeytränare i Kanada och USA respektive Sverige. I Sverige är det mycket av “mysgubbe kultur” och att stå bakom bänken och se snäll och trevlig ut. I Amerika och Kanada är det betydligt tuffare tag.

Därborta i Nordamerika kan tränare ställa sig framför spelarna och ge de som underpresterar en rejäl uppläxling. Jag tror det vore bra med lite tuffare tag i Sverige, och därför skulle jag personligen gärna se att nästa förbundskapten för Ishockeylandslaget Tre Kronor heter Ulf Samuelsson.

Han har den “tuffhet” som behövs, och han har den erfarenhet som behövs då han har varit assistant coach i NHL laget Phoenix Coyotes, men även i farmarlaget till NY Rangers , nämligen Connecticut/Hartford. Dessutom har han nu varit Head Coach under en säsong för MoDo Hockey och visat på ett gott ledarskap och tuffa tag.

Inom Svensk Basket ser vi ju redan en del amerikanska tränare med tuffare tag som leder till goda resultat. Så, jag tror det vore bra om vi släpper fram tränare som vågar ställa “tuffa krav” på spelarna vad gäller att prestera.

Det är kanske inte alla uppskattar att höra, men det är min ärliga mening och jag står för vad jag tycker!.

Leave a Reply

