Komparativ offentlig rätt (KOR)

Hej vänner och kära läsare!

Igår blev det äntligen klart att det blir en fortsättning för mig inom juridikämnet. Det blir därmed Komparativ offentlig rätt (KOR) som nästa naturliga steg, då det är en utbildning på C-nivån. Har bestämt mig för ämne vad gäller uppsatsen, och där kommer jag att jämföra den offentligrättsliga lagstiftning som handlar om “skydd för den personliga integriteten på internet”. Jag kommer att jämföra lagstiftningen som finns i Sverige med den lagstiftning som finns i Finland. Detta då de har lagstiftning på svenska , och därmed blir jämförelsen rätt så enkelt att genomföra.

Att jag gör detta val, beror på att i våras så var det ett program på tv med titeln/rubriken “Du är Googlad” och där man tog upp problematiken med “integriteten på internet”.

Eftersom jag själv har akademisk utbildning bakom mig ifrån bland annat Finland (Helsingfors Universitet) där det ingick offentlig rätt som ett av mina biämnen så har jag noga följt finsk lagstiftning. Så, därför passar det extra bra att jämföra lagstiftningen på området “skydd för den personlig integriteten på internet” och då jämföra svensk och finsk lagstiftning.

Jag kommer då bland annat att kunna komma fram till vilka skillnader som finns, och rekommendera vad vi behöver göra i Sverige då jag redan nu vet att det är ett “starkare” skydd för den personliga integriteten på nätet i den finska lagstiftningen än vad som är fallet i Sverige.

I min C-uppsats kommer jag också att presentera tidigare forskning på det här området, då det känns viktigt att ha med detta som en bas för min egen uppsats, för det visar att man är väl förtrogen med sitt ämnesområde.

Leave a Reply

